Menu

Sneen falder snart: Tuborg bruger J-dag til at inspirere til bedre alkoholkultur

På den traditionsrige J-dag fortsætter Tuborg sin store indsats med at inspirere unge til en bedre alkoholkultur. Her vil man blandt andet bruge vandnisser som blikfang til at sætte fokus på ansvarligt alkoholindtag. 

Dette forår lancerede Tuborg med "Drik Med Respekt" sin hidtil største kampagne om moderat alkoholforbrug. I forbindelse med kampagnen udførte analyseinstituttet Ipsos en undersøgelse for Tuborg, der viser, at 4 ud af 5 unge (78 %) mener, det er tid til en bedre alkoholkultur, hvor det er accepteret at holde igen eller sige helt nej til alkohol.   

Og snart falder sneen på J-dag den 7. november, når Tuborg Julebryg frigives på barer, i restauranter og i butikker. Mens meget vil være som man kender det, vil der også være nyt på den ikoniske dag. 

”Drik Med Respekt skal gennem konsistens være med til at ændre alkoholkulturen for unge. Vi er kommet rigtig godt fra start, og nu bruger vi J-dag til at bygge videre på indsatsen ved at understrege det vigtige budskab om at drikke med respekt. Netop fordi J-dag er årets største gå-i-byen-dag og Tuborg Julebryg er Danmarks mest solgte juleøl, har vi en del af ansvaret, men også et stort talerør på dagen til at inspirere til, hvordan man drikker med respekt for sig selv, for vennerne og fællesskabet,” siger Peter Haahr Nielsen, administrerende direktør i Carlsberg Danmark. 

Drik Med Respekt er målrettet unge i begyndelsen af 20’erne og har til formål at reducere binge-drinking. Ved lanceringen i foråret 2025 nåede kampagnen 16 millioner visninger gennem mere end 100 omtaler i nyhedsmedier og et massivt medietryk digitalt og i gadebilledet.  

Vandnisser og vigtigt budskab 
Traditionen tro vil man på J-dag kunne møde Tuborgs julenisser og få sig en kold julebryg fra klokken 20:59, mens Natteravnene sørger for ekstra tryghed i nattelivet og DSB kører danskerne sikkert hjem.  

Som noget nyt i år vil man desuden kunne støde på vandnisser, der deler vand ud til dem, der ønsker en pause eller at holde tempoet nede, ligesom man vil blive mødt af den humoristiske Drik Med Respekt-kampagnes julebudskab om, at ”man også kan blive for pyntet”.   

”J-dag er for mange en traditionsrig julebegivenhed, hvor årets første Tuborg Julebryg nydes i fællesskab med venner og familie. Tuborgs julenisser glæder sig til, som alle andre år, at hilse på danskerne rundt omkring i hele landet, og så håber vi, at de første vandnisser vil fungere som en god samtalestarter i vennegruppen om ansvarligt alkoholindtag,” siger Peter Haahr Nielsen. 

I alt vil der første år være 20 vandnisser fordelt i København, Helsingør, Bornholm, Odense, Aarhus og Aalborg. På ryggen bærer de en vandtank og kopper til at uddele vand. Vandnisserne vil enten være ombord på Tuborgs J-dag-vogne eller blandt Natteravnene.  

Rasmus Brohave og Unge Ravne  
Tuborg har også aktiveret Drik Med Respekt gennem vigtige partnerskaber med blandt andet Roskilde Festival, Grøn Koncert, Folkemødet, spillestedet VEGA og nattelivskoncernen REKOM, der driver 89 barer og natklubber i Danmark. REKOM tilbyder fx halv pris på alkoholfrie alternativer i deres betalingsløsning Nightpay på J-dag. 

Tuborg har desuden indgået samarbejder med Rasmus Brohave, der har mere end 680.000 følgere på tværs af sociale medier, og Unge Ravne, der er en del af Natteravnenes ungdomsorganisation og en del af Fonden for Socialt Ansvar. For første gang vil de være en del af J-dag-aktiviteterne, hvor de vil inspirere unge til bedre alkoholkultur.   

”Alkohol kan helt sikkert bidrage til et hyggeligt fællesskab, men for meget kan også ødelægge den gode stemning. Siden jeg i foråret begyndte at tale med mine følgere om alkohol, har det virkelig gjort indtryk på mig, hvor mange gode tanker, de har delt med mig. Drik Med Respekt har uden tvivl hjulpet med at starte en større samtale om, hvor meget alkohol som egentlig er nødvendigt for en god aften. Den vigtige samtale havde vi nok ikke haft på samme måde uden kampagnen,” siger Rasmus Brohave, der vil tale med sine følgere om deres J-dag-planer. 

"J-dag er et stort samlingspunkt, men også en dag hvor man nemt kan få lidt mere indenbords end hvad godt er. Man kan blive revet med af stemningen og måske have svært ved at mærke sig selv eller føle et ydre pres. Jeg håber, at vores tilstedeværelse kan hjælpe til at mærke efter og huske, at det også er nice at stoppe, mens legen er god. Det betyder hverken, at man er kedelig eller at man skal tage hjem, man kan sagtens danse natten lang alligevel," siger Idun Richardt fra Unge Ravne, der er til stede på gaderne i København, Aarhus og Odense.  

Faktaboks: J-dag 

  • Den årlige fejring startede som en julehilsen i 1979, hvor Tuborg på et postkort ønskede kunderne en ”Glædelig jul og et godt Tub’år”.  

  • I 1981 lancerede Tuborg for første gang Tuborg Julebryg, da postkortet skabte en stor interesse for en decideret juleøl. 

  • I 1990 fejrede danskerne for første gang J-dag. 

Faktaboks: Drik Med Respekt 

  • Drik Med Respekt blev lanceret som begreb for over 10 år siden, men blev i 2025 gjort til Tuborgs hidtil største, selvstændige kampagne om moderat alkoholforbrug, der er målrettet unge i begyndelsen af 20’erne.  

  • En undersøgelse udført for Tuborg af analyseinstituttet Ipsos blandt 1.000 unge i alderen 18-25 år viser, at 78 % af unge ønsker en alkoholkultur, hvor det er accepteret at holde igen eller sige helt nej.   

  • Drik Med Respekt bruger humor og unges eget sprog – fx over 800 danske slangudtryk om at være fuld – for at skabe dialog uden løftet pegefinger.  

  • Flere vigtige samarbejdspartnere som Unge Ravne, Roskilde Festival, Grøn Koncert, Folkemødet, VEGA, REKOM og Rasmus Brohave hjælper med at sprede kampagnens budskab. 

  • Ved lanceringen i foråret nåede kampagnen 16 millioner visninger gennem mere end 100 omtaler i nyhedsmedier og et massivt medietryk digitalt og i gadebilledet. 

Pressekontakt

For yderligere information, kontakt venligst:

Senior PR & Communications Manager

Miriam Hindsgaul

Tel +45 20 11 72 71 Email miriam.hindsgaul@carlsberg.dk